Jakie są wyzwania w branży hotelarskiej?

Ostatnie lata, pomimo wielu zagrożeń, okazały się dla branży hotelarskiej okresem pomyślnym: liczba gości ustawicznie rosła, a w ślad za nią zwiększała się rentowność. Nie oznacza to jednak całkowitego braku problemów – niektóre trendy, pojawiające się w tej gałęzi gospodarki, mogą zahamować w najbliższym czasie jej rozwój. Z jakimi wyzwaniami przyjdzie się więc zmierzyć właścicielom obiektów noclegowych?

Jak wygląda rynek obiektów noclegowych w roku 2023?

W poprzednim okresie największe zagrożenie dla branży hotelarskiej stanowiły ograniczenia związane z lockdownem. Po zniesieniu restrykcji zauważyć można było znaczące ożywienie na rynku: Polacy chętnie korzystali zarówno z noclegów w obiektach o wysokim standardzie – przykład takiej oferty znajdziemy na stronie https://www.hotelgaltarnow.pl/ – jak i z usług hoteli i pensjonatów niższej klasy.

Ponadto okres pandemii branża wykorzystała w dużej mierze na wdrożenie niezbędnych rozwiązań technologicznych: udoskonalono m.in. systemy rezerwacyjne, zmniejszając pracochłonność ich obsługi w hotelach. Jest to ważne w świetle coraz większych problemów z dostępem do wykwalifikowanego personelu.

Kto gości w polskich hotelach?

W ostatnim czasie wśród gości polskich hoteli przeważali mieszkańcy naszego kraju. Dużą grupę stanowiły rodziny z dziećmi – wpływ na to miały m.in. programy wsparcia branży, takie jak Polski Bon Turystyczny. W efekcie ich działania możliwe było nie tylko utrzymanie zatrudnienia w sektorze noclegowym, lecz również stworzenie szeregu przedsięwzięć okołoturystycznych.

Przykładem mogą być obiekty turystyczne, prezentowane w przewodniku https://www.hotelgaltarnow.pl/aktualnosci/top-10-atrakcji-dla-dzieci-w-tarnowie, a nastawione właśnie na obsługę najmłodszych turystów. Napływ gości zagranicznych znacząco za to zmalał. Przyczyniła się do tego m.in. sytuacja za naszą wschodnią granicą.

Z czego wynika brak rąk do pracy w hotelarstwie?

Wspomniane wcześniej braki kadrowe dają się w branży odczuć już od dłuższego czasu. Wynikają one z prostego faktu: praca w hotelu wymaga dużej dyspozycyjności – obsługa gości odbywa się zwykle przez całą dobę i przez siedem dni w tygodniu. Nie czyni to z obiektu noclegowego wymarzonego pracodawcy, szczególnie gdy nie może on zaproponować konkurencyjnego wynagrodzenia.

Sytuacja ta prowadzi często do odchodzenia z branży doświadczonych pracowników. Ich miejsce zajmują osoby, dla których praca w miejscach noclegowych jest zupełną nowością. Niestety, może mieć to zgubny wpływ na poziom obsługi gości.

Jak zwiększyć satysfakcję gości hotelowych?

Według ekspertów najskuteczniejszym sposobem rozwiązania wspomnianych wyżej problemów jest inwestowanie w kapitał ludzki. Jest ono istotne zwłaszcza w przypadku stosunkowo niewielkich obiektów noclegowych, dla których kolejne podwyżki płac mogą okazać się niewykonalne. Budowa skutecznego zespołu zaangażowanych pracowników, znających swoją wartość, docenionych przez zwierzchników i traktujących swoją pracę jako powołanie, a nie przykry obowiązek, nie jest oczywiście łatwa. Jest to jednak w praktyce jedyny sposób, by utrzymać zadowolenie zarówno zatrudnionych w hotelu osób, jak i gości obiektu hotelowego.